Citeşte Reacţionează Discută

O lectură activă presupune obligatoriu trei paşi:
1.Cititul propriu-zis (fiecare în ritmul lui, pot fi cărţi de o noapte şi cărţi de un an),
2.Reflecţia personală (adică să identifici idei, concepte, întrebări care l-au călăuzit pe autor, să reacţionezi critic la ele şi să-ţi aşezi gândurile în scris, să-ţi pui propriile tale întrebări şi să răspunzi la ele prin intermediul textului, să găseşti asemănări şi deosebiri cu alte lecturi remarcabile, să descoperi influenţe)
3.Discuţia cu alţi oameni care au făcut acelaşi efort ca tine (acest ultim pas te ajută să te descentrezi, să priveşti şi din alte unghiuri, să-ţi identifici erorile)

Probabil, cei mai mulţi se opresc la pasul 1. Altfel spus, citesc doar pentru plăcerea de a fi transpuşi într-o altă lume. Ceea ce nu este neapărat un lucru rău. În fapt, mirajul transpunerii într-o altă dimensiune, pe care îl oferă lectura, este un ingredient-cheie al atracţiei pe care o exercită asupra noastră. Nu vreau deloc să descurajez un asemenea tip de lectură. Vreau doar să atrag atenţia că se poate mai mult şi mai bine.

Iar pentru asta este nevoie de reacţie critică. La urma urmelor, o carte cu adevărat valoroasă, după mine, este aceea care îţi provoacă reflecţii. Iar pentru a beneficia la maximum de plăcerea unei cărţi remarcabile trebuie să-ţi pui ideile pe hârtie (poate fi, evident, şi un fişier electronic). Este o diferenţă mare între reflecţia dezlânată, doar mentală şi reflecţia obligată să respecte constrângerile scrisului structurat. Încercaţi şi o să vedeţi! Mai apare de aici şi un alt câştig. Puteţi reveni peste ceva timp la aceeaşi lectură şi să comparaţi perspectivele diferite asupra aceluiaşi text. Adică să vedeţi cum aţi crescut, cum vi s-au schimbat preocupările, aria de interes, întrebările.

De multe ori, chiar şi cei care şi-au propus să citească activ trec cu vederea importanţa pasului 3. Fără să te confrunţi cu păreri diferite, inevitabil ratezi bogăţia de idei şi nuanţe ale unui text. Partea bună este că de acum pasul trei a devenit mult mai uşor. Pentru că secolului XXI este secolul blogului, adică al discuţiei şi reflecţiei critice fără limite.

Aşadar, câtă nevoie avem de părerea celorlalţi pentru a ne descentra? Şi care sunt efectele benefice ale descentrării? Altfel spus, de ce este absolut necesar să te antrenezi pentru a obţine flexibilitate mentală?

Voi reveni cu răspunsuri la aceste întrebări.

8 gânduri despre „Citeşte Reacţionează Discută

    • Cred că e prea mult spus un book club. Ar trebui să existe un număr semnificativ de participanţi, o listă de cărţi citite de toţi, discuţii constante pe subiectele alese. Nu cred că am timp pentru aşa ceva.

      Deci, nu mi-am propus un nou book club. În schimb intenţionez, în conversaţiile mele online cu potenţiali cititori, să deplasez accentul de la ce şi cât citim la cum citim.

  1. Uite o carte frumoasa cu poze despre oameni si cum citesc ei (si relatia lor cu cartile) http://www.amazon.com/Reading-Andr%C3%A9-Kert%C3%A9sz/dp/0393066568/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1299623114&sr=8-1

    Uite o carte mai tehnica despre cum interpreteaza cei care citesc si cum se dezvolta asta la ei pe masura ce cresc
    http://www.amazon.com/Reading-Kenneth-S-Goodman/dp/0435072005/ref=sr_1_3?ie=UTF8&qid=1299623114&sr=8-3

    UIte o carte intitulata „On Reading” de M. Proust
    http://www.amazon.com/Reading-Marcel-Proust/dp/1843916169/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1299623114&sr=8-4

    Uite o carte numita „How to Read and Why” de un critic foarte cunoscut dar cam controversat
    http://www.amazon.com/How-Read-Why-Harold-Bloom/dp/0684859076/ref=ntt_at_ep_dpt_3

    Mai e o carte foarte misto, preferata mea chiar intr-o vreme despre carti si cum sa le citesti, adr uite ca am uitat si cum se cheama si numele autorului si imi pare rau, am incercat sa-mi aduc aminte, dar nu ma reusit. Daca o s-o regasesc am sa revin aici sa-ti zic despre ea.

  2. De ce nu mi-a aparut inca postul aici dar celalalt da ? Nu conteaza, erau doar niste rcomandari de carti, oricum n-o gasisem pe aia care mi-a placut cel mai mult mie pt. ca uitasem cum se cheama si n-am mai fost in stare s-o gasesc.

    Eu am invatat sa citesc inainte sa merg la scoala . Dar tu ? Eu tin minte si acum prima carte pe care am inteles-o citind-o doar in gandul meu de unul singur prima oara: avea coperti rosii, si era despre un baietel care nu voia sa se spele si pana la urma l-au invatat niste anuimale simpatice (veverita, arici, vulpe, etc.) sa se spele si pe urma a fost cuminte. Pe urma am citit multe multe carti incontinuu, mereu eram cu cate o carte in mana, mama zicea ca nu e normal. Am citit asa mult de tot cam pana cand eram spre sfarsitul liceului, pe urma m-am mai oprit un pic din ritmul ala. Acum citesc in principal carti politiste, dar imi plac si biografii despre exploratori, expeditii, si artisti (mai ales plastici). Si imi mai place si travel writing (eseuri de calatorie). Auzi, tu esti in Romania sau ai scapat de-acolo ?

  3. Eu cred ca o sa mai vin pe blogul tau, pentru ca mi se pare ca are un feel scandinav, plus nu e inacrcat de j’de mii de comentarii si posturi, e mult mai bine asa. hai, mai gandeste-te si tu la intrebari interesante, nu numai despre carti. desi putem sa ma ivorbim si despre carti ca mie mi-au placut intotrdeauna. Stii, eu mi-am cumparat aici o carte groasa de eseuri de Sigrid Undsett (o scriitoare norvegiana care a luat premiul Nobel pentru literatura), mie mi-a inca frica (sunt intimidat ) sa incep sa o citesc, dar din cand in cand o mai ating pe coperta, mai ma uit ce scrie pe reversul primii pagini, cred ca din cauza ta o sa-mi vina si mie curajul sa incep sa o citesc si mi-ar parea chiar bine sa-mi gasesc asa un motiv relativ inocent.

  4. Salutare
    Legat de cititul unei carti, am ceva de lamurit. De ce cand ajung la anumite situatii din carte ma simt de parca as fi eu implicata?, are ceva de a face cu mirajul ce mentionai inainte, deci e ceva normal?
    Cateodata simt ca ma implic prae mult si o las deoparte pentru ca apoi imi influenteaza si comportamentul in viata cotidiana.
    Mi ar place mult daca mi ai da un raspuns, orice.
    Merci

  5. Mulţumesc pentru comentariu! Te mai aştept pe aici.
    Îmi place să cred că acest blog este un loc unde curiozităţile, comentariile sau nelămuririle sincere ale cititorilor vor primi răspunsuri. Şi că nicio întrebare nu poate fi greşită.
    Aşadar, eu cred că e minunat că o carte pe care o citeşti te captează atât de tare. Şi eu păţesc asta de multe ori. Şi mă bucur că se întâmplă aşa. Mi se pare firesc să fie astfel.
    Şi mai cred că o carte bună chiar trebuie să influenţeze comportamentul din viaţa reală. Au fost personaje care au avut pentru mine un rol formator chiar mai profund decât oameni reali pe care i-am întâlnit.
    Pe scurt, continuă să citeşti, să te implici emoţional, să te laşi influenţată în viaţa reală de personajele pozitive din cărţi. Să identifici idei, stiluri de viaţă, diferenţe culturale sau de gândire, să le compari cu cele trăite de tine. Va fi cu siguranţă un câştig personal.
    Şi ca o sugestie de lectură, dacă nu ai citit-o deja, îţi propun 1984, de George Orwell. Ai un scurt pasaj aici , să-ţi faci o idee.

Lasă un răspuns

