Despre vânturi prielnice şi gândire laterală

Pentru cel care nu ştie către ce port se îndreaptă, niciun vânt nu este prielnic (Seneca).

Să nu ştii unde vrei să ajungi …

este o situaţie mai neplăcută decât atunci când ai vânt potrivnic?

e totuna cu a fi dezorientat?

apare din cauză că ai prea multe interese în acelaşi timp?

pentru că nu ai ajuns încă în toate porturile şi nu ştii cum să le compari şi ce să alegi?

din cauză că nu ţi-a spus nimeni nimic despre navigaţie?

şi totuşi să ştii care-i nordul şi că mergi într-o direcţie?

pentru că n-ai mai fost acolo?

pentru că ai uitat cum se ajunge?

pentru că nu ţi-a pus nimeni această întrebare?

pentru că nu vrei să ajungi nicăieri?

datorită faptului că toate drumurile duc la Roma şi tu nu vrei să mergi acolo?

pentru că ultimul port în care ai fost te-a dezamăgit?

pentru că viaţa pe mare e mai frumoasă decât cea pe uscat?

din cauză că dacă afli dispare misterul?

pentru că deja ai ajuns?

din cauză că eşti de prea multă vreme pe mare şi ai uitat să trăieşti pe uscat?

înseamnă că renunţi la vâslit?

şi totuşi să speri într-o lume mai bună?

dar să te bazezi pe intuiţia celor dragi?

mizând pe faptul că opţiunile sunt limitate şi într-un final dai peste drumul cel bun?

şi să nu fii speriat de asta?

dar să ştii totuşi exact ceea ce vrei să faci în următoarele zece minute?

pentru că nu înţelegi conceptul de destinaţie?

din cauza zgomotului de fond care nu te lasă să asculţi vestea cea bună?

pentru că e ceaţă?

pentru că zăpezile spre care ai pornit s-au topit de mult?

pentru că e nevoie să fii un pic descumpănit pentru a te mobiliza apoi să găseşti soluţii?

dar să vrei din tot sufletul să ajungi?

pentru că ai stat prea mult pe net şi s-a făcut noapte?

pentru că ai ascultat-o de prea multe ori pe soprana Gré Brouwenstijn ?

Iată un scurt exemplu de gândire laterală sau divergentă. Care obligă pe om să caute răspunsuri diferite, soluţii alternative sau pur şi simplu să privească lumea şi prin alţi ochelari?

Cu bucurie mă gândesc că va veni o vreme când acest gen de exerciţii va deveni standardul în educaţie. Ce ştim deocamdată este că şcoala actuală, aşa cum este ea practicată, ucide gândirea laterală, stimulând conformismul, uniformitatea, gândirea convergentă şi memoria.

Potrivit unui experiment foarte simplu (s-a cerut unor copii de vârste diferite să găsească cât mai multe întrebuinţări pentru o agrafă de hârtie) s-a dovedit că gândirea laterală este invers proporţională cu gradul de educaţie. Copiii de grădiniţă au obţinut scoruri mai bune decât cei de 13-14 ani la capitolul gândire laterală.

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s