Şi caii se împuşcă, nu-i aşa?

E vorba de o foarte scurtă recenzie la spectacolul de teatru omonim, susţinut la Sala Palatului la 8 noiembrie 2011, cu Maia Morgenstern în rolul principal.

Povestea pe scurt: câteva perechi participă la un concurs de dans epuizant (zile întregi, cu foarte scurte pauze), cu scopul de a câştiga 50.000 de euro. De epuizare un concurent moare în timpul unei probe, în timp ce una dintre participante, ajunsă la capătul puterilor, îl roagă pe partenerul ei să o împuşte; lucru pe care acesta îl face fără să ezite şi fără alt motiv decât rugămintea fetei.

Piesa are două mize principale, în opinia mea:

1. Să redea agresivitatea cu care se promovează un astfel de spectacol. Este, cu siguranţă, un element constitutiv al spiritului timpului în care trăim. Iar Maia Morgenstern este făcută pentru rolul prezentatorului agresiv la maximum. Felul în care interpretează, precum şi lungimea piesei (adăugarea unei pauze ar fi fost o mare prostie!), aduc la limita suportabilităţii psihice şi pe spectatori. Unii cedează şi chiar pleacă din sală. Mă gândesc că dacă ar fi fost vreun dezechilibrat cu un pistol automat în sală am fi avut parte de un carnaj ca în ştirile din SUA.

2. Să atragă atenţia asupra poveştilor de viaţă ale participanţilor la concurs. Şi asta mi se pare mie miza principală. Şi înclin să cred că a fost ratată în spectacol. Adică nu s-a accentuat pe cât merita.  Piesa ne îndeamnă să reflectăm la următorul lucru: Ce disperare îi face pe oameni să se arunce cu toate forţele, până la epuizare fizică şi psihică, într-o asemenea încercare? Şi mai mult: Ar fi ei în stare de asemenea eforturi pentru a-şi căuta fericirea (realizarea personală şi profesională) în viaţa reală, din afara concursurilor cu premii? Altfel spus, e vorba despre mirajul câştigului sau despre disperarea omului care nu mai vede soluţii normale? Această din urmă întrebare mi se pare a fi una dintre cheile piesei.

Anunțuri

2 gânduri despre „Şi caii se împuşcă, nu-i aşa?

Lasă un răspuns