Hermann Hesse – Knulp – În dialogul final cu Dumnezeu, doar iubirile contează

Inițial eram tentat să scriu despre Knulp ca despre o schiță care prefigurează o altă lucrare de-a lui Hesse, ceva mai complexă, care pleacă însă de la aceleași linii directoare, Narcis și Gură de Aur.  Voiam să găsesc asemănări și deosebiri între soarta celor doi eroi fluieră-vânt, cu suflet senin și stârnitor de iubire. Mai voiam să scriu despre tentația puternică a vieții în libertate, rupt de condiționările traiului bunului simț comun. Și despre cum uneori schița are propria ei viață și valoare, eclipsând în multe privințe ceea ce se vrea a fi varianta finală.

Deodată totul a devenit însă mult mai limpede. Am recitit dialogul final dintre Knulp și Dumnezeu (un plus față de tot ceea ce a reușit Hesse în Narcis și Gură de Aur). Și mi-am dat seama că cel mai important lucru de spus despre Knulp e acesta: În dialogul final cu Dumnezeu, doar iubirile contează. Nu reușitele, nu eșecurile. Doar iubirile.

Dacă viața ta e plină de iubire, indiferent cum e ea în rest, atunci duci o viață bună și ești, fără putință de a fi altfel, unealta lui Dumnezeu. Răspândind iubire și primind iubire. Copil și frate și parte din Dumnezeu

– Privește, vorbi Dumnezeu, nu mi-ai fost de trebuință decât așa cum ești. În numele meu ai călătorit și de fiecare dată ai adus oamenilor așezați un pic de dor de libertate. În numele meu ai făcut prostii și te-ai lăsat batjocorit; eu însumi am fost batjocorit și iubit în tine. Tu îmi ești copil și frate și ești parte din mine și n-ai savurat și n-ai suferit nimic ce să nu fi împărtășit și eu împreună cu tine.

Lasă un răspuns

